sobota 8. března 2014

Roubenka Deštné - stavba pomalu začíná - 1. část

Tak už máme postaveno. Pěkné, že?:-) Ve středu jsem zajela do Deštného zkontrolovat, jak se povedla přípojka elektriky. Při té příležitosti jsem to vzala přes Rychnov, kde jsem měla hodinové povídání s potenciálním pokrývačem. Ten mi doporučil několik svých realizací, z nichž jsem si poté pár jela prohlédnout. Důkladně jsem se ale věnovala hlavně roubence v Deštném v chatové osadě na Dříši (naproti penzionu U Supa), která je takovou pokrevní sestrou naší budoucí roubenky. Zejména proto, že tesařské práce dělala stejná firma, jakou jsme si vybrali, tedy Dřevozpracující družstvo z Krňovic. Roubenka na Dříši má o metr užší štít a je na délku o dva metry kratší než naše, takže poskytuje docela názornou představu o velikosti plánované stavby. Když jsme tam byli naposledy, trochu jsem si říkala, jestli jsme to nějak nepředimenzovali. Ale snad ne. Střechu bychom chtěli udělat ze stejné krytiny - Prefa - takže další důvod k detailní prohlídce. A do třetice okna a vnější dveře dodávalo truhlářství Šrámek-Schejbal z Třebechovic. Vzhledem k tomu, že pan Schejbal je náš přímý soused v Deštném, okna a dveře od něj jsou pochopitelně ve hře.
Krytina Prefa v plné kráse. Jedná se o šablony z hliníkového plechu, které jsou vzájemně spojené falcem. Zde jsou konkrétně použity falcované šindele (kosodélníky) s povrchovou úpravou stucco v antracitové barvě. Povrch není hladký jako u běžného plechu, je mírně zdrsněný, aby lépe odolal mechanickému namáhání. Na vikýřích je použitý Prefa falcovaný plech, protože šablony lze pokládat pouze do sklonu 25 st. V našem případě se bude muset použít falcovaný plech nejen na zastřešení vikýřů, ale i střechy nad vstupem a nad terasou, které mají obě sklon 20 st. Rakouský výrobce poskytuje záruku na materiál 40 let. Krytina Prefa je takový Rolls-Royce mezi střechami, čemuž odpovídá i cena. Díky dlouhé životnosti a prakticky bezúdržbovému provozu by se ale měla střecha v konečném výsledku vyplatit. Původně jsme uvažovali o krytině Cembrit. Ta ale v horských oblastech nemá nejlepší pověst kvůli častému lámání šablon. Další variantou jsou rovné betonové tašky Bramac Tegalit. Nakonec to ale vypadá, že se přikloníme k plechové krytině. Prefa dodává i kompletní systém okapů a svodů ve stejném barevném provedení jako střecha.
Kompletní oplechování vikýře nejen dobře vypadá, ale je i vysoce praktické, protože bez problému odolává sjíždějícímu sněhu. Naše vikýře budou užší (jen na jednu vazbu s jedním malým okénkem), zato máme 3 na každé straně střechy. Na střeše vikýře je použitý klasický falz, na boku pak falz s poloviční šířkou plechových svitků (tzv. úzký falz).
Okno od truhlářství Šrámek-Schejbal je z běžných euro profilů tl. 68mm, zasklené izolačním dvojsklem. Tohle okno jsem oblézala s metrem v ruce, abych zjistila, že v hlavní obytné místnosti budeme mít prakticky stejně velká okna. Naštěstí jsem dorazila ve všední den, kdy majitelé nebyli doma:) Docela se mi ulevilo, že okna jsou tak akorát velká a mají správné proporce. Po obvodu je dřevěná špaleta šířky 10cm ve stejné povrchové úpravě jako okno. Co se mi moc nelíbí, je horní oplechování špalety tmavě šedým plechem s úpravou stucco. Když už tam něco musí být, tak bych rozhodně použila hladký plech. O špaletových ani kastlových oknech, která jsou na roubenkách někdy k vidění, jsme neuvažovali.
S tématem provedení soklu jsem už strávila moře času. Nakonec jsme se taky přiklonili k variantě, kdy sokl přesahuje stěnu nad ním a je shora oplechovaný, stejně jako je to tady. Je to asi jediný způsob, jak udělat sokl s řádnou hydroizolací, zateplením deskami XPS a kamennou přizdívkou. Jsem zvědavá na konečnou úpravu tohoto soklu. V úvahu připadá patrně nějaká fasádní omítka nebo marmolit (speciální soklová omítka). Horní oplechování je opět z plechu se zdrsněným povrchem stucco, což se mi moc nelíbí. Ráda bych to vyřešila hladkým plechem spojovaným falcováním, který bude vložený do drážky vyfrézované ve spodním trámu. Tady je plech jen přišroubovaný z boku na trám a spoje jsou lepené (o dlouhodobé vodotěsnosti bych dost pochybovala, vzhledem k tomu jak bude plech v létě "pracovat").
A na závěr komentář mého táty, který poté, co jsem mu tohle všechno odvyprávěla, prohlásil, že realizační firmy mě asi budou milovat. Taky si myslím:-)
(Pokračování příště).


1 komentář:

  1. Prosla jsem vas blog a mate nadhernou roubenku...Jak jste prosim nakonec vyresili oplechovani soklu? Mohla bych poprosit o fota vasi realizace? Dekuji V. Vladenkaz@seznam.cz

    OdpovědětVymazat